دوفرشته آسمانی

دوفرشته آسمانی

مرجع نمونه سوالات ونرم افزارهای آموزشی دبستان
دوفرشته آسمانی

دوفرشته آسمانی

مرجع نمونه سوالات ونرم افزارهای آموزشی دبستان

ایرانگردی (استان گیلان)

ایرانگردی (استان گیلان)

سفرهای تابستانی من ( محمدجواد ) سفرنامه اول ( آستانه اشرفیه،رشت،ماسوله وآستارا)1392


آستانه اشرفیه


آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت واقع است و فاصلهٔ آن تا شهر لاهیجان ۷ کیلومتر است.همچنین از شمال به بندر کیاشهر وبه فاصله ی ۱۷کیلومتری قراردارد. این شهر علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب خاک بسیار حاصل خیزی نسبت به شهر های مختلف گیلان دارد. به دلیل داشتن رود خانه ی سفیدرود دردل خود.زیرا این رود خانه ی با ارزش٬آبرفت های خوبی را با خود می آوردبه همین دلیل باغ های کشاورزی در کناره ی سفید رود در این شهربه وفور دیده می شود. یکی از مزیت هایی که رود خانه ی سفید رود به این شهر می دهد٬عدم سیلاب در این شهر است.زیرا باوجود باران های فراوانی که در طول زمستان وپاییز می آید سفیدرود مانند یک فاضلاب قوی آبها را به سمت خود کشیده وبه دریا می راند.

سید جلال الدین اشرف از فرزندان موسی کاظم و تنها برادر تنی امام رضا ع است. سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت مدفون است. بارگاه سید جلال از قدیم الایام پذیرای گردشگران بومی وغیر بومی که به قصد زیارت به شهرستان آستانه اشرفیه سفر می‌کردند بوده‌است. این بارگاه از نظر موقعیت جغرافیائی در مرکز شهر آستانه اشرفیه واقع شده و یکی از عوامل پیشرفت شهرستان شده‌است.

مسئولان شهرستان آستانه اشرفیه برای توسعهٔ این حرم طرحی موسوم به طرح حرم را برنامه ریزی نمودند که طی آن با گسترش حرم شهرستان به یکی از بزرگترین نقاط سیاحتی، زیارتی استان شود. هم اکنون آستانه اشرفیه چهارمین شهر مذهبی ایران از این نظر می‌باشد
*****************************************************
آرامگاه روحانی شهیدمیرزاکوچک خان جنگلی
۱۱ آذرماه سالروز شهادت رادمردی از خطه گیلان است که با تمام وجود از اعتقادات، وطن و ناموسش در مقابل زورگویی و تجاوز بیگانه دفاع کرد و در نهایت هم به آرزوی همیشگی اش رسید.

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ، اهل رشت، در سال ۱۲۵۹ هجری خورشیدی دیده به جهان گشود. سال های نخست عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع آن شهر به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد.


میرزا کوچک خان جنگلی

در سال ۱۲۸۶ در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای سرکوبی محمد علی شاه روانه تهران شد. همزمان با اوج گیری نهضت مشروطه در تهران شماری از آزادی‌خواهان رشت کانونی به نام مجلس اتحاد تشکیل دادند و افرادی را به عنوان فدایی گرد آوردند.

میرزا کوچک خان که در آن دوران یک طلبه بود و افکار آزادی خواهانه داشت به مجلس اتحاد پیوست. در سال ۱۲۹۴ به جای مجلس اتحاد، هیأت اتحاد اسلام از یک گروه هفده نفری در رشت تشکیل گردید. بیشتر افراد این گروه روحانی بودند و میرزا کوچک خان عضو موثر آن بود. این هیأت هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و بزودی میرزا کوچک خوان رهبری آن را به عهده گرفت.
پس از اشغال نواحی شمالی ایران از سوی ارتش روسیه تزاری، هیأت اتحاد اسلام به مبارزه با ارتش تزاری پرداخت و یک گروه مسلح به عنوان فدایی تشکیل داد و روستای کسما را از ناحیه فومن مرکز کار خود قرار داد و در آنجا سازمان اداری و نظامی به وجود آورد.

هیأت اتحاد اسلام پس از چندی به کمیته اتحاد اسلام تبدیل شد و اعضای آن به ۲۷ نفر افزایش یافت و رهبری کمیته را میرزا به عهده گرفت. تا پایان سال ۱۲۹۶ بخش وسیعی از گیلان و مازندران و طارم و آستارا و طالش و تنکابن زیر نفوذ کمیته اتحاد اسلام در آمد. این کمیته «نهضت جنگل» یا «حزب جنگل» نامیده شده است.

برای از بین بردن نهضت جنگل، وثوق الدوله اقدامات زیادی به کار برد. از جمله برای میرزا کوچک خان نامه تأمین نوشت ولی میرزا نپذیرفت. پس از درگیری های فراوان عده ای از افراد کشته شدند و دکتر حشمت دستگیر و در دادگاه نظامی در ۴ اردیبهشت ۱۲۹۸ محکوم به اعدام شد.
برخی از نیروها متفرق، برخی تسلیم و برخی کشته شدند. با چنین وضع سخت و دردناکی میرزا در سرمای شدید زمستان از همسرش خداحافظی می‌کند و در اعماق جنگل عقب می‌نشیند تا بتواند نیروهای پراکنده را در فرصت مناسب جمع آوری و ساماندهی کند، اما در اثر سرما به شهادت می رسد. رهبر نهضت جنگل یک روحانی و مرد دین بود، او انقلاب جنگل و همه مظاهر آن را از دریچه اندیشه های سیاسی که از اسلام آموخته بود می‌نگریست.

او بارها در برابر مردم گیلان هدف از نهضت خود را احیای قوانین اسلام اعلام کرد و یاد آور شد که میرزا کوچک هرگز اسلحه را از خود دور نمی کند مگر وقتی که مطمئن باشد افراد ایرانی از تجاوز متجاوزان بیگانه و ستمکاران داخلی مصون و از امنیت و رفاه برخوردار هستند.

جمعی از مسلمانان درباره ماهیت میرزا کوچک خان و انقلاب جنگلی‌ها از شهید بزرگوار مدرس استفتاء می‌کنند و وی چنین پاسخ می‌دهد:

بسم الله الرحمن الرحیم

«حقیر از آقای میرزا کوچک خان و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم بلکه جلوگیری از دخالت خارجه و نفوذ سیاست آنها در گیلان عملیاتی بوده بس مقدس که بر هر مسلمانی لازم خداوند همه ایرانیان را توقیق دهد که نیت و عملیات آنها را تعقیب و تقلید نمایند. پر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با همچه جمعیتی مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است.» جمادی الثانی سال ۱۳۳۸ش سید حسن مدرس

گفتنی است مزار میرزا کوچک هم اکنون در بقعه سلیمان داراب رشت، زیارتگاه عاشقان آزادى و آزادگى است.



****************************************************
شهر ماسوله





من وپسردایی عزیزم امیرعباس







شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان ، ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.این شهر با وسعتی معادل ۱۰۰ هکتار در مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه، ۵۹ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه، ۹ دقیقه عرض شمالی واقع است و محدودهی آن از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا(استان زنجان)، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال(استان اردبیل) میرسد. محدوده مرکزی ماسوله از سه جهت شمال،جنوب و غرب به کوه و از طرف شرق بر درهای زیبا مشرف است .ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد برابر با ۱۰۵۰ متر است. آب و هوای ماسوله کوهستانی، با تابستانهای خنک و زمستانهای سرد و پر برف است. اطراف ماسوله پوشیده از جنگل است. و راه اصلی ارتباطی آن، جادهای است که به سمت فومن کشیده شده است. دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است. زبان اصلی مردم ماسوله «تالشی» است. که ریشه در زبان پهلوی کهن دارد. این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.